varför är det okej att äta rosa, men absolut inte pålle?

Varför är det så mycket värre att äta häst än ko eller gris eller lamm eller kyckling eller älg eller Bambis mamma? Hästköttskandal nummer fyrahundrafemtio: Det finns spår av hästkött i IKEA:s köttbullar. Jag förstår att folk vill veta vad de äter (eller nej, det vill de egentligen inte - folk brukar vilja glömma att det som ligger på deras tallrikar en gång varit levande) och jag förstår att "häst" därmed borde stå i innehållsförteckningen, men jag förstår inte folks dubbelmoral. De tycker att häst är äckligt trots att de glatt har mumsat i sig köttbullar och lasange från både IKEA och Findus utan att märka någon skillnad. De tycker att det är moraliskt försvarbart att äta ko, men inte häst? Jag förstår inte. För att citera Morrissey/The Smiths: "It's death for no reason and death for no reason is murder" oavsett om det är en ko eller en häst som fått sätta livet till.

Och vad händer med allt kött som det kan finnas spår av hästkött i nu? Ska allt bara slängas? Har hästarna, korna och vilka djur de nu mer har stoppat in i maten dött i onödan? Köttätare i alla länder, förena eder! Ta ert ansvar och ät det ni dödar. 

Jag blir så trött...

OBS! Jag vet att problematiken är större än så här. Jag tycker inte att random hästar som konsumenten inte vet vart de kommer ifrån och som då kan ha behandlats otroligt illa/fått i sig konstiga preparat osv. ska hamna på tallriken. Som konsumet måste man kunna lita på innehållsförteckningen. MEN, jag tycker inte att det är mer omoraliskt att äta häst än något annat djur och min irritation bygger i första hand på alla "GUD VAD ÄCKLIGT! JAG VILL INTE ÄTA HÄST"-kommentarer som ett tag fyllt hela Internet. 

Lästips: Äta djur av Jonathan Safran Foer. (hett tips, jag kanske grät floder för att den var så hemsk)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback